vård

sitter och kollar på nyheterna och de pratade om att patienter som tar varan (ett blodförtunnande medel) ska i framtiden slippa att ta sig till vårdcentralen för undersökningar utan de ska kunna göra det själva, hemma med hjälp av sin mobiltelefon.

på ett sätt kan det vara bra. det blir inte lika belamrat på vårdcentraler och det blir smidigare för patienterna då alla kanske inte orkar eller har tiden till att ta sig dit.

men..

jag tycker det ändå är dåligt! vi går framåt i utvecklingen hela tiden det vet jag och det är bra men när det gäller att dra ner på själva mötet mellan människor som tillexempel i vården blir jag orolig. tillslut kan jag tänka mig att fler och fler väljer att vara hemma för att man kanske tillslut kan få mat hem till dörren billigt och bra så at människor slutar att gå ut och handla. folk kanske sitter hemma på, förlåt, sitt arsle och gör allt via tekniska prylar. beställer läkemedel via internet osv.. mycket av detta finns redan nu men det verkar inte vara så utnyttjat än.

vad kan det leda till för konsekvenser? jo det kan leda till att allt blir snabbare och effektivare men också att människor kan fara illa till där ex mötet mellan vårdpersonal och patient faktiskt är viktig enligt mig. vårdpersonalens uppgift är också att förmedla trygghet. jag själv skulle känna mig mer trygg som äldre med hjälp av personal som kan ge mig information osv. och hur viktigt är inte mänsklig kontakt? det är allt för stor brist på detta, och jag tror att om samhället blir för "fritt" så kommer allt fler människor att välja att stänga in sig och inte komma ut bland människor. hemskt enligt mig!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!